Každým rokem pojišťovny zdražují povinné ručení. Zejména se to týká rizikové skupiny klientů, ovšem odnesou to i ukáznění řidiči. Důvodem zdražování je nárůst škod v pojištění odpovědnosti za provoz vozidla a především růst cen za opravy.

Cena pojištění odráží to, jak řidič skutečně jezdí
Pojišťovny příliš nezvedly sazby řidičům jezdícím bez nehod. Snaží se tak zvýhodnit ukázněné řidiče a naopak trestat vyšším pojistným ty, kteří způsobují často nehody. Těm se pojištění zvyšuje až od desítky procent, zatímco řidiči jezdící bez nehod mají pojištění zdražené jen o několik procent. Pojišťovny postupují individuálně podle parametrů zákazníka, kde hlavním hlediskem jsou škody za poslední roky. V úvahu berou ovšem téměř dvě desítky dalších faktorů a kritérií.
Kromě jiných kritérií se na zvýšeném pojistném částečně projevilo také to, o jaký region se jedná, tedy kde se proti předchozímu roku zvýšil počet nehod a tím i počet pojistných událostí.

Další důvody zdražení pojistného
Například v opravárenství se ceny zvýšily o více než deset procent. Rovněž o deset až 15 procent zvýšily své sazby leasingové společnosti. U flotilových klientů se pojišťovny zaměřily na firmy s dlouhodobě vysokými výdaji kvůli nehodám a těm mění sazby individuálně. Některé pojišťovny zvýšily sazby pojistného u povinného ručení nákladních vozidel a autobusů, neboť u nich dlouhodobě vzrůstá výše nároků. Týká se to zejména případů újmy na zdraví a životech, které současné pojistné sazby nejsou schopné pokrýt.

Ceny a rizikovost klienta
Stanovení ceny povinného ručení je individuální v závislosti na segmentaci a rizikovosti každého klienta. Obecně platí, že řidiči jezdící bez nehod, mohou díky bonusům na povinném ručení ušetřit až dvě třetiny ceny v porovnání s těmi, kteří jezdí bezohledně a často havarují. Snahou pojišťoven je, aby se pomyslné nůžky stále rozevíraly ve prospěch zodpovědných klientů. V současné době poskytuje povinné ručení v ČR 13 pojišťoven. Většina z nich sazby tzv. segmentuje, tedy stanovuje ceny podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru, počtu ujetých kilometrů a podle dalších kritérií. Povinné ručení má v ČR celkem přes osm milionů vozidel.