Mnozí Češi využívají nejrůznějších slevových akcí jako je například first minute a kupují si zájezdy na jaro i na hlavní letní sezónu v předstihu. Mají tak rovněž větší možnost výběru. Radost a těšení se na krásnou dovolenou však nesmí být důvodem ke snížení pozornosti při podepisování smlouvy. Nejprve by si měl každý turista zjistit důležité informace o cestovních kancelářích a agenturách a rovněž o jejich podmínkách a povinnostech.

Důležitost pojištění

Zájezd bychom si neměli vybírat pouze podle vysněné destinace, ale také podle cestovky, která ji nabízí. Určitě se vyplatí zaměřit se na renomované cestovní kanceláře, které jsou zárukou kvality služeb. Je o nich také nejvíce referencí i názorů spokojených klientů, kteří se o své zážitky a zkušenosti s konkrétními cestovkami rádi dělí na webech o cestování.

Pokud se již rozhodnete pro některou cestovní kancelář nebo agenturu, není vůbec marné nechat si předložit certifikát o pojištění proti úpadku. Z certifikátu vyčtete u jaké pojišťovny a do kdy je daná cestovka pojištěna, což si ještě můžete ověřit na internetových stránkách příslušné pojišťovny a ubezpečit se tak, že cestovka figuruje v jejím platném seznamu. Pojištění je totiž velice důležité, neboť dojde-li k úpadku cestovky, tak pojišťovna jejím klientům, kteří jsou na zájezdu, zajistí služby spojené s návratem. Pokud se zájezd vůbec neuskuteční, vyplatí finanční náhradu.

Rozdíl mezi kanceláří a agenturou

Cestovní kancelář zájezd organizuje i prodává. Cestovní agentura působí pouze jako prodejce zájezdu za smluvenou provizi na základě smlouvy s cestovní kanceláří. Má komplexnější nabídku, jelikož prodává zájezdy většinou od několika cestovních kanceláří.

Před podpisem smlouvy

Pečlivě si zkontrolujte, zda ve smlouvě nechybí zahrnutí důležitých součástí vybraného zájezdu, o které máte zájem (typ ubytování, výhled na moře, atrakce pro děti, formy stravování atd.) Ústní přísliby nemusí být dodrženy a dovolávání se na ně není zpravidla úspěšné.

Reklamace dovolené

Pokud dojde k tomu, že služby uvedené v cestovní smlouvě, ani vaše oprávněné požadavky nejsou splněny a závady nejsou odstraněny, je třeba zájezd reklamovat. Reklamace se musí podat do devadesáti dnů od skončení zájezdu doporučeným dopisem adresovaným přímo cestovní kanceláři či osobním podáním na kontaktní místo. Je třeba uvést přesné vysvětlení nedostatků služeb, které byly v rozporu s cestovní smlouvou. Cestovka má na vyřízení reklamace 30 dnů. Pokud byste nebyli spokojeni s přístupem cestovní kanceláře, můžete se obrátit na Asociaci českých cestovních kanceláří a agentur.