Přestože je tento nešvar porušením dopravních předpisů a silniční hlídky jej pokutují, stále je k vidění spousta řidičů, jak za jízdy telefonují. Pokud si myslíte, že podívat se jen, kdo mi píše zabere okamžik, při kterém se nemůže nic stát, věřte, že při rychlosti 130 km/hod zabere tato chvilička 5 vteřin. To je, jako kdybyste poslepu přejeli vzdálenost delší než fotbalové hřiště a vůbec nevěděli, co se na silnici dělo.

 

Zákaz mobilů

Zákaz používání mobilních telefonů za volantem platí od roku 2002. Telefonovat lze jen s využitím zařízení hands-free. Za porušení tohoto nařízení hrozí pokuta 1000 Kč a udělení dvou trestných bodů. Většina řidičů přiznává, že za jízdy telefonuje, ale spoléhá, že je u toho policie nechytí.

Ze statistik pojišťoven vyplývá, že 60% řidičů za volantem telefonuje, ale jen 44% z nich používá hands-free. Zbytek má jednu ruku přiloženou k uchu a řídí tedy jen jednou rukou. Alarmující ovšem je, že třetina řidičů přiznává, že za jízdy čte a píše sms zprávy nebo chatuje na sociálních sítích. Dvě třetiny dokonce nehledí na to, zda jsou v autě sami, nebo vezou někoho dalšího, dokonce i děti.

 

Co se děje při telefonování během jízdy

I zodpovědnému řidiči někdy nedá, aby se aspoň podíval, kdo mu píše a zda je třeba zastavit a vyřídit to hned, nebo to počká. Jen samotné podívání na displej zabere jednu vteřinu, za kterou urazí vaše auto vzdálenost podle toho, jak rychle jedete. Při rychlosti 50 km/hod ujedete za vteřinu cca 14 metrů, ale při 136 km/hod už 36 metrů. Během pěti vteřin nepozornosti ujede auto při rychlosti 130 km/hod vzdálenost větší, než je délka fotbalového hřiště. Představte si tedy, že takový řidič jede v podstatě poslepu přes celé fotbalové hřiště. Za tuto dobu absolutně nevnímá, co se děje na silnici, zda má zpomalit, přejet do jiného pruhu, jestli mu něco neskočilo do cesty atd.

 

Pravděpodobnost nehody

V závislosti na tom, čemu se za volantem věnujete a jaké auto řídíte, se dá spočítat pravděpodobnost nehody. Například když budete telefonovat bez hands-free, bude pravděpodobnost nehody oproti nerozptýlenému řidiči 1,3 x vyšší. Nejhůře by dopadl řidič nákladního auta, který píše sms. Pravděpodobnost, že nabourá je 23,2 x vyšší. Už jen když saháte pro mobil, je riziko nehody 1,4 x vyšší, než když se budete nadále věnovat řízení.