Češi si velmi oblíbili nakupování v e-shopech a dosud převažoval zájem hlavně o spotřební zboží. Stále častěji se ovšem nakupují online i potraviny. Hlavním motivem je úspora času a pohodlí. Podle názoru odborníků tento zájem v budoucnu poroste. Odhaduje se, že letos bude na internetu pravidelně nakupovat potraviny 10-15 procent Čechů, což by bylo zhruba o třetinu více než v loňském roce. To by znamenalo, že podíl nákupu potravin v e-shopech by činil v celkových maloobchodních tržbách čtyři procenta. Pro srovnání – celkový podíl celého tuzemského online prodeje na maloobchodních tržbách byl loni 10,5 procent.

Šetření časem je hlavním motivem

Pro lidi znamená online nakupování potravin úsporu času, jelikož nemusí trávit dlouhé minuty projížděním regálů a stáním ve frontě u pokladen. Tento fakt je hlavním důvodem k upřednostnění e-shopu před kamennou prodejnou pro 41 procent Čechů. U žádného jiného typu zboží, a to ani třeba u rozměrného nábytku nebo stavebnin, není tato motivace silnější. Pohodlí při internetovém nákupu oceňují především ženy a lidé s vyššími příjmy. Třetinu lidí motivuje doprava zdarma a také nižší ceny zboží. Každý čtvrtý oceňuje, že si může objednat větší objem zboží, které mu dovezou až domů a nemusí se s ním tahat sám.

Do kamenné prodejny, když je blízko

S rostoucím zájmem o nákup potravin on-line se však neočekává omezování kamenných prodejen. Naopak stále více lidí motivuje jejich blízkost, což je klíčové zejména na venkově a pro ženy. Lidé dnes dávají přednost nákupu v blízkosti domova bez nutnosti kamkoliv dojíždět. Navíc se ukazuje, že se snižuje čas, který průměrná zákazník tráví v hypermarketu. Je to důkaz postupného ukončování obrovských hypermarketů. Je to podnět i pro retailery, kteří by měli více zavádět alespoň pick-up pointy, kde si zákazníci mohou vyzvednout nákup bez čekání.