Ještě nedávno bylo naprosto převratnou novinkou internetové bankovnictví. V roce 2015 je užívaly dvě třetiny Čechů, ovšem tento počet v poslední době stagnuje a naopak strmý nárůst zaznamenává mobilní bankovnictví, jehož počet uživatelů se ze dvou procent v roce 2012 vyšvihl na začátku letošního roku na 16 procent.

 

Oblibu má u mladé generace

Obsluhu a kontroly svých bankovních účtů pomocí mobilního telefonu využívá stále více zejména mladých lidí a také skupina obyvatel s vyšším vzděláním a příjmem. Je to dáno i tím, že dospívá generace narozená do „digitální reality“. Používání smartphonů a dalších moderních aplikací je pro ně mnohem přirozenější, než u starší generace, která si na novou techniku zvyká pomaleji. Mobilní telefony jsou již neodmyslitelnou součástí našich životů, ovšem v oblasti správy financí panovaly zpočátku určité obavy. Ty byly ovšem rychle odsunuty do pozadí, neboť převážila uživatelská přívětivost, rychlost a zejména pohodlí. To vše jsou kritéria důležitá  zejména pro nejmladší generaci, pro kterou jsou mobilní telefony hlavním komunikačním prostředkem, kterým mohou vyřizovat téměř všechno, včetně peněžních operací a kontroly bankovních účtů.

 

Klesá zájem o debetní karty

V souvislosti s rostoucí oblibou mobilního bankovnictví zaznamenávají peněžní ústavy stále menší zájem o debetní karty. Tento klesající trend je ovlivněn i výrazně rostoucím podílem bezkontaktních karet. Již v roce 2012 využívalo debetní kartu v české měně 74% lidí, do roku 2018 se jejich podíl zvedl jen o 6 procentních bodů na současných 81 procent. Například v roce 2014 mělo bezkontaktní kartu 39% lidí, na počátku letošního roku to bylo již 69 procent.

 

Důvěra v bezkontaktní technologie roste

Tato důvěra zákazníků je vyšší než dříve a na základě současného vývoje lze předpokládat, že zákazníci jsou do budoucna připraveni začít pro bezkontaktní platby využívat i mobilní telefony, či další typy nositelných zařízení.