Do letoška probíhala pravidelná anketa o nejabsurdnější bankovní poplatek. O tom, že splnila svůj účel svědcí řada nesmyslných poplatků a absurdit, se kterými se ovšem nesetkáváme pouze ve spojení s běžným bankovním účtem, ale narážíme na ně i v investicích, v pojištění či ve stavebním   spoření. Zde je malá ukázka některých absurdit.

 

Předplacené poplatky

Budete-li investovat do podílových fondů, můžete se setkat s tzv. předplacenými poplatky. Bývá to v případech, kdy chcete vkládat peníze do fondu pravidelně (například po dobu deseti let) a rozhodnete se zaplatit nejdříve poplatky za obhospodařování svých prostředků místo toho, abyste poplatky platili průběžně. Investiční společnost vám za to zpravidla poskytne slevu, což na první pohled vypadá výhodně. Stejně byste poplatky museli platit, tak proč na nich neušetřit, že? Ovšem málokdo si uvědomí, že zpočátku budete několik měsíců splácet jen poplatky a peníze se vám začnou v investici reálně úročit až po jejich uhrazení.

 

Dvojí placení poplatků

Toto je absurdita, která podle odborníků hraničí s nesolidním jednáním. Pro příklad lze uvést případ, kdy poradenská společnost nabízí klientům možnost pravidelného investování za fixní poplatek, tzn. honorář za zprostředkování investice. Co ale už společnost nezmíní, je fakt, že klasický vstupní poplatek si strhává i fond, do kterého klient peníze vloží. Jde o dvojí placení, které  je naštěstí již minulostí, ovšem stále je na místě obezřetnost a zajímat se vždy o to, ke komu, v jaké výši a za co poplatky směřují.

 

Zdražování poplatků

To je zpravidla případ pojišťovnictví, kde se klienti setkávají s celou řadou absurdních či absurdně vysokých poplatků. Například po loňském zavedení regulace provizí u životního pojištění, jejímž hlavním cílem bylo posílení ochrany klientů, některé pojišťovny paradoxně zvýšily vstupní poplatky za sjednání pojistné smlouvy. Absurdita spočívá v tom, že regulace se ve skutečnosti přičinila o zdražení pojištění pro klienty.

Rovněž ve stavebním spoření se můžete setkat s absurdními poplatky. Jedna ze stavebních spořitelen ve svých sazebnících stále požaduje poplatek za snížení cílové částky. Přitom klient už při uzavírání smlouvy poplatek odvíjející se od výše cílové částky zaplatil.

U úvěrů na bydlení se stále absurdnějšími z hlediska celkového směřování trhu stávají poplatky za elektronickou administraci hypotéky. Klient v mnoha případech komunikuje s bankou elektronicky, takže ji v podstatě šetří čas, a přesto za to platí.