Nebojte se reklamace zboží – Podmínky reklamace
Pokud jste koupili vadný výrobek, anebo se vada projevila v průběhu užívání, nebojte se tento problém řešit – jsou v tom přeci vaše peníze. I pro tento nárok však existují určité podmínky, v prvním případě hraje roli čas.
Záruční doba dva roky
Když si kupujete nějaký předmět, jistě nepředpokládáte, že vám do půl roku vypoví službu. Od toho existuje ochrana spotřebitele v podobě dvouleté záruky na předmět. Bohužel praxe je taková, že se vše dnes vyrábí s omezenou funkčností. Tak se stává nejlépe den po záruční lhůtě to, že vám odejde například pračka.
U běžného spotřebního zboží prodejce odpovídá za vady po dobu čtyřiadvaceti měsíců, přičemž tato lhůta platí od doby, kdy si zboží koupíte a převezmete. Ovšem zcela jiné je to u výrobků, které rychle podléhají zkáze, jako jsou ku příkladu potraviny, uzeniny, pečivo, lahůdky, ovoce a zelenina. U jídla nebo kosmetických produktů je na obalu jasně vyznačeno datum expirace. U nebaleného pečiva je to zpravidla den nato. U zákusků, uzenin jsou to cca tři dny. Poté se nemůžete domáhat reklamace na tom, že vám zplesnivěl chleba, anebo jablka.
Jak tedy reklamovat?
Pokud má obchod své filiálky, které jsou třeba ještě blíže vašemu domovu nebo pracovišti, či prostě místu, kde se právě teď nacházíte, pak můžete tam. Nemusíte tudíž chodit vyloženě do prodejny, kde jste dané zboží koupili. Je třeba oznámit vadu, popsat ji, navrhnout způsob řešení tohoto problému – zda chcete opravu, vrácení peněz, anebo alespoň ponížení ceny. Dostat však můžete také nový výrobek. Velmi benevolentní je v tomto případě například oblíbená společnost Alza, která rozhodně nedělá problémy.
Pokud se rozhodnete, že chcete daný výrobek opravit, pak to udělá specializovaný servis firmy, u které jste onen výrobek pořídili. Vše by mělo být uvedeno v obchodních podmínkách, případně v reklamačním řádu.
Poté, co se s prodejcem dohodnete na způsobu řešení vady, musí vám prodejce vystavit potvrzení o uplatnění reklamace, a pokud tak neudělá, vyžádejte si jej. Pokud vám jej i přesto nechce vydat, obraťte se na Českou obchodní inspekci. Reklamace se vyřizuje zpravidla třicet dnů od jejího přijetí.
Napsat komentář