Nákup z druhé ruky je u Čechů stále populární
Ze spotřebitelských průzkumů vyplývá, že devět z deseti Čechů prodává či nakupuje zboží z druhé ruky. Nejčastěji uváděným důvodem je, že lidé neradi vyhazují použitelné věci. Na druhou stranu pak více než polovina lidí použité zboží kupuje kvůli nižší ceně. Devadesát procent dotázaných pak přiznalo, že prodávají či nakupují již použité zboží, drtivá většina z nich prodává vlastní použité věci.
Nejvíce láká cena
Více než polovina lidí nakupuje použité zboží z důvodu výhodné ceny, přičemž za jeden nákup utratí nejčastěji částku nepřevyšující 500 Kč. Každý druhý dotázaný uvedl, že se mu nevyplatí kupovat novou věc a raději sáhne po levnější, ikdyž použité. Dvě pětiny lidí pak jako hlavní důvod uvedli nedostupnost určitého zboží na trhu s novými výrobky.
Prodej zboží z druhé ruky
Většina prodávajících uvádí, že prostě nechtějí použité věci vyhodit, když mohou ještě někomu sloužit. Důvodem je také potřeba uvolnit místo v šatníku. Pětina Čechů se tímto způsobem ráda zbaví i nevhodných dárků.
Dětské zboží
Češi považují za nejvýhodnější nákupy z druhé ruky zboží pro děti. Platí to zejména o oblečení a také sportovní potřeby. Podle více než dvou pětin dotázaných se toto zboží vůbec nevyplatí kupovat nové. V tomto směru jsou Češi pokládáni za uvážlivý a spořivý národ. Toto spotřebitelské chování je u českých lidí historicky zakořeněno, stejně jako například nákupy přes inzeráty.
Na prvním místě v prodeji i nákupu je oblečení
Zhruba 55 procent kupovaného použitého zboží tvoří oblečení. V tom Češi smýšlejí podobně jako Britové nebo Kanaďané, kde průzkumy rovněž ukazují na největší oblibu nákupů z druhé ruky především u oblečení. Jen o málo méně se z druhé ruky nakupují a prodávají výrobky do domácnosti.
Kde se nejvíce nakupuje a prodává
Nejoblíbenějším prodejním a nákupním portálem na internetu je Aukro.cz, který využívá třetina respondentů. Stejný počet zboží se prodává a nakupuje prostřednictvím inzerátů.
Naopak novodobé mobilní aplikace si prozatím cestu k zákazníkům nenašly, vyjádřeno číselně je to jen asi 17 procent lidí.
Další možnosti k prodeji a nákupu nabízejí sociální sítě, na kterých vznikly prodejní skupiny zaměřené na nejrůznější druhy zboží. Většina uživatelů sociálních sítí ovšem vnímá tyto skupiny spíše jako určité nabídkové katalogy, kde je možné zboží vybírat a posléze nakoupit jinde.
Napsat komentář