Každý desátý nákup z eshopu Češi vrátí – Reklamace z internetového nákupu.
Internetové nákupy jsou v Česku stále oblíbenější. S rostoucím počtem nákupů v eshopech stoupá i počet vráceného zboží. Například v období kolem Vánoc to podle průzkumů bývá až v 16% celkové zakoupeného zboží.
Co se vrací nejčastěji?
Nejvíce zákazníci vracejí oblečení. V průměru se vrací každý pátý nákup a o Vánocích dokonce každý třetí. Zákazník má možnost odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží. K nejčastějším důvodům vrácení patří nespokojenost s velikostí nebo kvalitou daného výrobku, ale také pozdní doručení a v menší míře pak poškození při dopravě. V období Vánoc je důvodem i nevhodnost dárku.
Některým prodejcům to působí problémy
Zejména mladí lidé si jsou vědomi, že mohou zboží zakoupené v eshopu vrátit bez uvedení důvodů do 14 dnů od jeho převzetí. Plně toho využívají, což v některých případech může výrazně ovlivnit celkové hospodaření eshopu. Pokud vratky dosáhnou vyšších hodnot, může to potrápit dokonce i velké společnosti. Eshopy hledají recept na snížení vratkovosti jen obtížně. Pomoci jim může dobrý popis a kvalitní fotografie zboží. Největší problémy jsou v módě, jelikož pokud zákazník zboží neviděl předem na vlastní oči nebo si je nevyzkoušel, nemusí se mu po doručení líbit, nebo mu nebude sedět velikost.
Co se děje s vráceným zbožím?
Až 40% vratek se dostane znovu do prodeje, avšak tentokrát ve slevě s označením „zboží rozbaleno“. Dalších 10% zboží jde zpět do prodeje jako nové, což se týká hlavně zboží po revizi. Část vráceného zboží se použije při reklamaci, což znamená, že pokud výrobku nic není, ale zákazník je vrátí, dostane se k zákazníkovi výměnou za poškozené zboží. Zhruba pětinu vráceného zboží nabídnou prodejci za zvýhodněnou cenu na aukčních serverech. Přes všechny starosti s vracením zboží stoupají eshopům zisky každým rokem v průměru o 17%.
Napsat komentář