Chcete spořit a nejste si jistí, kam peníze uložit? Porovnání plusů a mínusů spořících produktů vám může pomoci v rozhodování.

Stavební spoření

Výhody: Lze získat výhodný úvěr na koupi a rekonstrukci bytu či domu. Efektivní úrokový sazba převyšuje inflaci a státní podpora dosahuje částky až 2000 Kč za rok.

Nevýhody: Pevná doba spoření je minimálně 6 let. Pokud klient vypoví smlouvu dříve, přijde o státní podporu a nevyhne se sankci. Úvěry ze stavebního spoření jsou dražší než hypotéky.

Spořící účty

Výhody: Spořící účty jsou vhodné k odkládání financí, pro které aktuálně nemáte využití a nechcete je mít doma v hrníčku. Uložené peníze jsou rychle dostupné, a většina bank poskytne spořící účet bez podmínky zřízení běžného účtu.

Nevýhody: Málokterý spořící účet zhodnocuje vklady nad inflaci, a navíc se úroková sazba může kdykoli změnit. Poskytovatel často klade podmínky pro získání lepšího úroku, jako je založení platebního účtu a transakce platební kartou.

Penzijní spoření

Výhody: Státní příspěvek s pohybuje od 90 do 230 Kč měsíčně v závislosti na vkladu klienta. Při spoření od 1000 Kč měsíčně lze tyto vklady uplatnit pro slevu na dani. Na penzijní spoření běžně přispívají zaměstnavatelé v řádu několika procent odvozených od mzdy.

Nevýhody: Jedná se o investici, kdy zhodnocení není garantované a vklady nejsou pojištěné. Klient s vkladem nesmí manipulovat, aniž by se vyhnul sankci.

Termínované vklady

Výhody: Konzervativnější nástroj pro zúročení vkladů nabízí vyšší úroky a garantuje úrokovou sazbu po celou dobu vkladu.

Nevýhody: Při předčasném výběru klient přijde o úroky, někde dokonce ještě zaplatí sankci. Ne vždy je úroková sazba dostatečná, aby předběhla inflaci.

Vkladní knížky

Výhody: K tomuto retro produktu klient nepotřebuje další účet, neplatí poplatky za hotovostní transakce, a vklady jsou pojištěné.

Nevýhody: V závislosti na inflaci je zhodnocená prakticky nulové. S vkladní knížkou smí nakládat pouze její majitel a v případě jeho úmrtí běží 20letá lhůta, po které vklad zanikne.

O žádném z výše uvedených produktů nelze jednoznačně říct, zda je dobrý nebo špatný. Záleží na prioritách klienta.