Jeden a ten samý produkt ze stejného e-shopu koupíte za dvě různé ceny. Jak je to možné? Záleží, kde na produkt zrovna narazíte.

Některé internetové obchody nabízejí své zboží přes srovnávače levněji než na svém oficiálním e-shopu. Firmy se snaží motivovat zákazníky různými praktikami. Nabízejí výhody novým zákazníkům nebo těm stávajícím, aby si udrželi jejich věrnost.

Netýká se to jen srovnání cen mezi e-shopem a srovnávačem, ale rozdíly jsou i mezi internetovým a kamenným obchodem.

Kde se s tím setkáme?

Tyto praktiky nejsou na trhu neobvyklé, ale k cenovým úpravám se neuchyluje velké procento podniků, jelikož technologie pro úpravu cen jsou poměrně finančně náročné. A tak se to nedá očekávat od malých a středních firem, které na trhu převažují.

Můžeme se s tím setkat po zavedení nového e-shopu. Nebo se také může jednat o snahu krátkodobě zvýšit prodeje nebo získat nové zákazníky pro stávající obchod.

Takováto praktika se netýká nejen ČR. Je běžná i v zahraničí. Například Aliexpress nabízí levnější zboží při nákupu z mobilní aplikace.  

Je to diskriminace?

Za diskriminaci spotřebitele, podle Nejvyššího správního soudu, jsou považovány obchodní praktiky, které při srovnatelných transakcích nedůvodně zvýhodňují některé spotřebitele před jinými (§ 6 zák. č. 634/1992 Sb.)

Záleží na tom, zda spotřebitelé nakupují za stejných podmínek přes srovnávač i přes e-shop. Pokud dojde k zvýhodnění z jedné ze stran, e-obchod musí rozumně a objektivně obhájit tyto kroky.

Česká obchodní inspekce je toho názoru, že se o diskriminaci nejedná. Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí ČOI uvedl, že „spotřebitel je v obou případech řádně seznámen s cenou předem a může se rozhodnout, zda nákup provede. Něco jiného je pak otázka, zda je takové jednání etické, ale to nám hodnotit nepřísluší.“