Jaká jsou rizika při nakupování u zprostředkovatelských e-shopů? Rizika E – nakupování.
Jaká jsou rizika při nakupování u zprostředkovatelských e-shopů?
Za poslední dvě desetiletí se nakupování na internetu stalo rutinou. Ceny jsou mnohdy příznivější než v kamenných obchodech. Doručení až domů poskytuje spotřebitelům pohodlí. Avšak není e-shop jako e-shop. Při potvrzení souhlasu s obchodními podmínkami můžete uzavřít kupní smlouvu s e-shopem, který, jak byste nepředpokládali, není český.
Na první pohled zprostředkovatelský e-shop vypadá stejně jako standardní e-shop. Svým způsobem dochází ke krácení práv spotřebitele. Například právo na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu ve lhůtě čtrnácti dnů od převzetí zboží.
Spotřebitel obtížně dosahuje svého práva na vrácení zboží či reklamaci s odkazem, že zboží musí zaslat mimo Evropskou unii. Pro zákazníka je vrácení zboží velmi nevýhodné, náklady na dopravu mohou být mnohdy vyšší než samotná hodnota zboží.
Jak rozpoznat zprostředkovatelský e-shop?
Zprostředkovatelský e-shop se dá definovat jako zprostředkovatel, tedy e-shop s českou doménou, který zastupuje prodej zahraničního subjektu. Ačkoli je zboží objednané přes český e-shop s českou doménou, reklamace se uplatňuje u zahraničního subjektu mimo Evropskou unii, a to celý reklamační proces velmi komplikuje.
Zaměřte se na dostupnost zboží. Je-li uvedeno „skladem u dodavatele“, může se jednat o zaslání zboží například z Číny. Poštovné zdarma a termín dodání až osm týdnů je dalším ukazatelem, že se nemusí jednat o český obchod.
Nejste-li si jisti, ptejte se
Konkrétní informace o zprostředkování, případně zastoupení je uvedena pouze v obchodních podmínkách. Ruku na srdce, kolik z nás si pečlivě prostuduje obchodní podmínky před odesláním souhlasu s obchodními podmínkami. Pokud si přeci nej nejste jistí, vzneste dotaz k provozovateli e-shopu prostřednictvím e-mailové komunikace, ať máte jasné informace černé na bílém.
Napsat komentář