Elektromobilům je přisuzována velká budoucnost. Jejich provoz však limitují poměrně krátké dojezdové vzdálenosti a řídká síť dobíjecích stanic. Ovšem i v těchto kritériích se snad blýská na lepší časy, neboť zatímco před pěti lety elektromobily ujely na jedno dobití maximálně 150 km, dnes zvládnou až 300 km. Rovněž veřejných míst, kde je možné elektromobil dobít, přibývá. Otázkou zůstává rentabilita, čili zda se cenově vyplatí v autě na elektřinu jezdit. Podle odborníků je provoz elektromobilů jejich klíčovou předností.

 

Budoucí vývoj

Do roku 2020 se uvažuje se vznikem 1200 stanic pro elektromobily na území České republiky. Stát poskytne dotace na alternativní pohon a podporuje obce, kraje, firmy a snad v brzké budoucnosti dojde i na občany.

 

Novinky v Evropě

V průběůhu letošního roku by mělo odpadnout mnoho servisních a údržbových poplatků, od svíček až po nový výfuk. Pokud dobíjíte doma a máte přístup k nižší sazbě, jsou pro vás provozní náklady nižší. Možnost „naplnit“ si auto doma je největší výhoda elektromobilů. Distribuční společnosti si mohou vyjednat speciální sazbu pro elektromobily D27d, která umožňuje získat levnější elektřinu mezi 18. a 8. hodinou.

 

Deset Kč za kWh

Na ujetí 100 km potřebuje běžný elektromobil v průměru kolem 15 kilowathodin elektřiny. V ČR zatím neexistuje trh s rychlým nabíjením, stále jde pouze o pilotní režim. Proto je cenotvorba zatím nejednotná a produkty nelze mezi sebou porovnávat.

Nejdražší je nabíjení v rychlonabíjecích stanicích. Obvyklá je cena 10 Kč za 1 kWh, někdy se platí i za dobíjecí čas a někteří poskytovatelé vyžadují i pevný měsíční paušál. Různý je i dobíjecí čas, který je od 30 minut do 8 hodin, což se zatím ještě pořád nedá srovnat s několikaminutovým natankováním nádrže. Právě pomalejší dobíjení je elektromobilům hodně vyčítáno.

 

Elektromobil Tesla za 2 miliony

Doba dojezdu se sice pomalu prodlužuje, doba dobíjení zkracuje, ovšem limitující zůstává vysoká cena. Nejlevnější elektromobil stojí 600 tisíc korun, nejběžnější modely lze pořídit za cca milion Kč. Lidé by si pochopitelně nejraději pořizovali elektromobily levněji než běžná vozidla. Proto by většina motoristů uvítala dotační program státu, který však prozatím vypsán nebyl.