Jak na správný výběr realitky?

Kdo chce prodat nebo pronajmout nemovitost prostřednictvím realitní kanceláře a neví, na co si dát při jejím výběru pozor, může využít následující rady.

Na rovinu
Kvalitní realitní kancelář jedná s klientem na rovinu, což začíná u ceny za její služby. Realitka by měla jasně říci, kolik a za co zaplatíte, makléř by vám měl detailně popsat, jak bude vypadat hledání zájemců, jaké smlouvy se budou podepisovat a kdy můžete čekat první výsledky. Při nejasnostech byste měli obdržet bez prodlení srozumitelné vysvětlení.

Cena je základ
Realitka by měla v první řadě poradit, jaká prodejní cena nebo výše nájmu bude vhodná. Pod cenou nechce prodávat nikdo, ale naopak přemrštěná cena může majitele nemovitosti poškodit, protože nabídka bude na realitních webech dlouho viset. To snižuje atraktivitu nemovitosti. Důvěryhodná není ani realitka, která ihned akceptuje vámi navrženou cenu. Správně by s vámi měla rozebrat, zda je vámi požadovaná cena reálná. Seriózní makléř vás upozorní i v případě, že vaše představa o ceně je nižší než skutečná tržní cena.

Najděte si reference
O kvalitě realitky rozhoduje kvalita a odbornost jejích pracovníků, a to zejména makléřů. Samotná známá značka ještě nevypovídá o kvalitách konkrétních makléřů. Proto je dobré si vyhledat na internetu reference jiných klientů, nebo se zeptat na názor známých, kteří služeb realitky v nedávné době využili. Mějte ovšem na paměti, že některé realitky si kladné reference píší samy. Velkou nápovědou je například to, když reference na sociálních sítích pocházejí z neaktivních profilů.

Vybírejte zkušené
Zkušenosti jsou to nejcennější, co vám může makléř nabídnout. Při prodeji nemovitosti se zeptejte, jaké nemovitosti makléř v nedávné době prodával. Optimální pro vás bude někdo, kdo má zkušenost s prodejem nemovitosti podobné té vaší. Dobrým znamením je, pokud má makléř v aktuální nabídce nemovitosti podobné té vaší. Odradit by vás mělo, pokud má makléř ve své nabídce příliš mnoho nemovitostí, protože by mu na tu vaši nemuselo zbývat dostatek času.

Zvolit velkou nebo místní?
Velké realitky s působností po celé republice budí dojem, že mají větší možnosti. Ovšem také můžete narazit, jelikož některé z nich fungují na principu franšízy. To znamená, že každá pobočka má pak jiného majitele, který funguje pod známou obchodní značkou. Příznivé reference, které najdete pro celou realitku, nemusí platit i o frančíze ve vašem městě. Znalost místního realitního trhu je pro realitku i pro klienta velkou předností.